Biztosan te is hallottad már a keresőoptimalizálás és SEO kifejezéseket, de lehet, hogy még nem vagy teljesen képben a jelentésükkel. Sebaj, ebben a bejegyzésben tisztázok mindent.
A keresőoptimalizálás (Search Engine Optimization = SEO) egy online marketing eszköz. Azért használjuk, mert azt reméljük, hogy segít ingyenesen forgalmat behozni a keresőből (elsősorban Google, de ide tartozik a Bing, vagy az orosz Yandex is).
Akkor lesz magas forgalmunk a keresőből, ha a lehető legtöbb olyan kifejezésre (kulcsszóra), amit az emberek beütnek a keresőbe a témánkkal kapcsolatban, a Google a mi oldalunkat dobja ki az első találatok között.
A SEO-t általában három területre szokás osztani: technikai SEO, On-Page és Off-Page SEO.
Ebben a cikkben nem ezt a felosztást fogom követni. Inkább arra koncentrálok, hogy neked, az átlagos honlaptulajdonosnak mit kell tennie, ha előre szeretne jutni a keresőben.
Keresőoptimalizálás lépései
Ha szeretnél a keresőből organikus (vagyis nem fizetett, hirdetésekből beérkező) látogatókt, akkor ezeket a lépéseket kell végigvenned:
- kulcsszó- és online piackutatás
- tartalom gyártás a kiválasztott kulcsszavakra
- linképítés
Érdemes mindhárom területtel foglalkozni már akkor, amikor még csak a weboldal tervezésnél tartasz. A weboldal készítésekor így már pontos kép lesz a fejedben arról, mit kell tenned.
Kulcsszó kutatás
A kulcsszó kutatás gyakorlatilag az online piackutatás egyik formája. A segítségével megtudhatod, mi foglalkoztatja az embereket. Milyen kifejezéseket írnak a Google keresőbe, ha a témáddal kapcsolatban érdeklődnek?
A dolog sokkal egyszerűbb, mint amilyenek először tűnik. Két ingyenes eszköz is a segítségedre lesz:
- A Google saját kulcsszótervezője (kell hozzá egy Google fiók)
- Ubersuggest
A Google kulcsszótervező több ingyenes javaslatot ad, az Ubersuggest (ami éppen mostanában váltott át félig fizetős üzemmódba, de az alapfunkciókat ez nem érinti) cserébe pontosabb számokat árul el.
Kezd azzal, hogy a kulcsszótervezőbe beütöd a honlapod témáját legjobban lefedő, legtágabb egy-két kifejezést. Például „Ruhabolt Kecskemét”, vagy „KATA könyvelő”, esetleg „magyaros receptek”. Valószínűleg egy csomó kapcsolódó kifejezést ki fog neked adni ötletként, amire keresnek az emberek.

A kulcsszavak mellett láthatod mennyi keresés fut egy hónapban az adott kifejezésre. Mellete a Verseny oszlopban egy becslést kapsz, hogy mennyire lesz nehéz előre jutni a keresőben a kiválasztott kulcsszóra.
Minél többen optimalizálnak egy adott kulcsszóra, és minél több köztük a nagy piaci szereplő, annál erősebb a verseny. És annál nehezebb bekerülni az első találatok közé.
Mivel a Google nagyon tág számokat ad meg, érdemes végigfuttatni az egyes kulcsszavakat az Ubersuggestben is. Nagyon nem mindegy, hogy egy kifejezésre 112, vagy 992 keresés fut egy hónapban. A Google mindkettőre 100-1000 intervallumot fog megadni, Az Ubersuggest pontosabb.

A releváns kulcsszavakból állíts össze egy táblázatot. Egy-egy oszlopba írd be a kiválagatott kifejezéseket, a témakört, a SEO-nehézséget és a havi keresési számot.
Ez a módszer egy csomót segít majd hogy átlásd hogy melyik kulcsszót érdemes céloznod, és melyiket nem.
A jó kulcsszó jellemzői:
- sokan keresnek rá havonta
- lehetőleg alacsony a verseny rá
- a találati rangsor első öt helyén olyan tartalmak szerepelnek, amelyeknél tudsz jobban készíteni
Tartalom készítése a kiválasztott kulcsszavakra
A tartalomgyártás a keresőoptimalizálás szíve-lelke.
Dióhéjban arról van szó, hogy olyan szövegeket kell írnod, ami a lehető legpontosabban megválaszolja a felhasználó érdeklődését, amikor beír a keresőbe egy számodra fontos kulcsszót.
Például ha a ló vs. szamár kulcsszóra keres, akkor írj egy összehasonlító tesztet, amiben a ló és a szamár előnyeit és hátrányait is részletesen számba veszed. Ha csirkemell recepteket keress, akkor írj egy „Top 10 csirkemell recept” listát. Stb.
A lényeg, hogy olyan tartalmat készíts, ami választ ad a problémájára. A Google ezt szereti.
A tartalom megfelelő optimalizálásában hatalmas segítég lehet egy SEO plugint, mint amilyen például a Yoast SEO bővítmény is.
Linképítés
A legtöbb területen nem elég az, ha csak kiváló tartalmat készítesz. Szükséged lesz külső linkekre is ahhoz, hogy labdába rúghass a keresőben.
A Google szemében minden egyes link, ami az oldaladra mutat más honlapokról vagy közösségi média megosztásokból, egy-egy jelzőtábla, rajta „EZ EGY ÉRTÉKES HONLAP” felirattal.
Nagyon fontos ezért, hogy szerezz linkeket. A linképítésre az évek alatt hatalmas iparág épült. Azonban a Google egyre ügyesebb, és egyre hatékonyabban bünteti a nagy mennyiségben, ócska honlapokon elhelyezett, pénzért tömegesen vásárolt linkeket.
Te inkább próbálj értékes linkeket szerezni. A jó külső link jellemzői:
- erős, és témába vágó honlapról mutat a miénkre;
- nem linkfarmon, vagy gyatra linkkatalógusban szerepel;
- lehetőleg nem fizettek érte.
A linképítésnek számos módszere van. Ami a magyar piacon az én tapasztalatom szerint nagyon hatékony, és nem mellesleg ingyenes technika, az a vendégblogolás. Keresd meg a témádba vágó más honlapok tulajdonosait, és ajánld fel, hogy értékes cikket írsz nekik, ha cserébe elhelyezhetsz néhány linket az oldaladra.
Ha minden hónapban írsz egy vendégcikket, a legtöbb területen stabilan előre tudsz kerülni a keresőben 6-12 hónapon belül.
A SEO folyamatos munka
„Várj, azt mondtad, hogy 6-12 hónapon belül? Az nagyon sok, nem?” Nos, nem. Mármint persze, a SEO gyümölcsei sokkal lassabban érnek be, mint például ha elkezdesz a Google-nek hirdetésekért fizetni.
Viszont az eredmény is stabilabb lesz. A SEO-ba befektetett folyamatos munka eredménye stabil, ingyenes forgalom lesz a keresőből.
Csak ki kell várni. Persze vannak profik, akik felfuttatnak egy honlapot a nulláról 4-6 hónap alatt, de a SEO-ban jellemzően ennél hosszabb időre lesz szükség, mire jönnek az első komolyabb eredmények.
Légy türelmes, és igyekezz minden nap egy kicsit foglalkozni a SEO-val. Keress új kulcsszavakat, írj tartalmat, keress új lehetőségeket külső linkek elhelyezésére.
És persze képzed magad, jó szívvel tudom ajánlani a Honlaprafel.hu tanfolyamait. Ha tudsz angolul, az udemy.com-on, és a LinkedIN Learningen is találhatsz egy rakás olcsó online tanfolyamot.
Vélemény, hozzászólás?