A weboldal tervezés során a leggyakrabban elkövetett hiba, amikor egyből a vizuális megjelenéssel kezdünk el bajlódni.
Mekkora legyen a cím? Pirosak avgy zöldek legyenek a gombok? Milyenek legyenek az effektek? Sok esetben itt el is hal a folyamat: az embereknek egyszerűen elmegy a kedve az egésztől, mert úgy érzi nem tud dönteni semmiben. De hogy is tudna?
Az az igazság, hogy nem igazán lehet így sikeres weboldalt építeni.
Egy honlap ugyanis nem a kinézetétől, a megjelenésétől lesz jó vagy rossz. Sokkal fontosabb a tartalom.
Ezért az egész folyamatot érdemes megfordítani. Mutatom, hogy szerintem mik a weboldal tervezés lépéseinek helyes sorrendje.
1. Mi lesz a honlap témája és célja?
Az első, és legfontosabb lépés választ adni erre a kérdésre. Amíg nincs meg a válasz, a pontos válasz, addig nem is érdemes csinálni semmit.
A weboldal témája lehet például a kertészkedés, a honlapkészítés, a kézműveskedés, a klímaváltozás, stb. Fontos, hogy egy honlapnak egy fő témája legyen – például ha a karatéról és a fametszésről is akarsz webodalt, inkább csinálj két különböző honlapot a két témának.
Egy honlap célja számtalan lehet: megosztani másokkal a gondolatainkat egy blog formájában, esetleg reklámozni egy eseményt vagy terméket, vagy akár bemutatni egy vállalkozást.
Tudnod kell, hogy miért kezdesz bele az egészbe. Kikapcsolódás? Vagy pénzt akarsz keresni vele?
Ha üzleti, kereskedelmi céljaid vannak a honlappal, még tovább kell menned. Tűpontosan meg kell tudnod határozni, hogy milyen szerepet fog játszani a weboldal az üzleti terveidben: márkaismerettséget fog növelni? Érkezési oldalként (landing page) fog működni fizetett hirdetések számára? Hitelességet fog építeni és kapcsolatfelvételre buzdítani?
Próbálj minél pontosabb választ adni a „Mi lesz a célja?” kérdésre, rettentően meg fogod könnyíteni a saját dolgot, és sokkal nagyobb eséllyel fogsz valóban sikeres weboldalt építeni.
Akkor is, ha a „siker” annyit jelent, hogy sok-sok ember olvassa a gondolataidat, cikkeidet. És akkor is, ha a siker a megkeresett pénzzel egyenlő.
2. Kinek szól a weboldalad?
Egy honlapot sosem magunknak készítünk. Mindig van célközönség – még akkor is, ha ezt nem tudatosítjuk magunkban.
Egy üzleti célú, vagy céges weboldal esetén pedig egyenesen kötelező konkrétan tudni, pontosan kit akar megszólítani a honlap. Mit akar a célközönség? Mi érdekli? Milyen problémái vannak, amelyekre megoldást tudunk adni? A válaszokhoz ismerni kell a piacot, amelyen érvényesülni akarunk.
Az online világban létezik egy nagyon hatásos eszköze annak, hogy tudjuk, egy-egy témában mi foglalkoztatja az embereket. Ez pedig a kulcsszókutatás.
A kulcsszó kutatás lényege megtalálni azokat a kifejezéseket, szavakat, amelyeket a minket érdeklő témában az emberek a Google keresőbe írnak. Hogy milyen kulcsszavakra keresnek a felhasználók, azt példul a Google saját kulcsszótervezőjéből vagy a szintén ingyenes Ubersuggest platfomról tudhatjuk meg.
Például szeretnék egy kerékpárokkal foglalkozó oldalt. Az Ubersuggesten beírom a keresőbe a „kerékpár” kifejezést. Látom, hogy havi több mint 12 ezren keresnek ezzel a kifejezéssel. Ez jó. Az oldal aljára görgetve látom, hogy milyen vonatkozó kulcsszavak léteznek még. „Kerékpárbolt”, „kerékpár alkatrész”, kerékpár utánfutó”, stb.
Úgy tűnik az embereket ezek a témák érdeklik. Vagyis ha szeretnék egy kerékpárokkal foglalkozó weboldalt, amelyet fizetett hirdetés nélkül is megtalálnak az emberek, akkor ezekre a keresőszavakra kell koncentrálnom. Ezekre a kulcsszavakra kell valamilyen tartalmat (szöveget, videót, képet, stb.) készítenem, mert ez érdekli az embereket.
(Egyébként ez a keresőoptimalizálás – SEO – lényege)
3. Milyen tartalom lesz a honlapon?
A tartalom a honlap legfontosabb eleme.
Content is king. Pont.
Aki az ellenkezőjét állítja, az vagy dilettáns, vagy nem akar jót neked. Gondolj bele, csak magyar nyelven több százezer weboldal létezik. Csak az tud kiemelkedni, aki valóban sok és értékes tartalmat kínál az embereknek.
Ezért nagyon fontos, hogy még a weboldal tervezés fázisában legyen elképzelésed arról, milyen tartalom lesz a weboldaladon. Miről fogsz írni? Milyen sorrendben készülnek majd el a bejegyzéseid?
A legjobb, ha mielőtt neki kezdenél a konkrét kivitelezésnek, a honlap felépítésének, már nagyjából kész lenne az induló tartalom. Több cikk, videók, stb.
Ha idáig eljutottál az olvasásban, akkor már tisztában vagy vele, honnan tudhatod, miről érdemes írnod vagy videót forgatnod. Erre van a már említett kulcsszókutatás, ami ad egy átfogó képet arról, milyen témák, kérdések foglalkoztatják az embereket.
4. A honlap felépítésének és megjelenésének megtervezése
Az utolsó lépés. De a desing még ezen belül is csak az utolsó. 🙂 Először meg kell tervezned a megálmodott honlap struktúráját (milyen oldalak, aloldalak lesznek, mi fog szerepelni a főmenüben, stb.)
A struktúra megtervezésére elég egy egyszerű Excel-tábla, vagy vizuálisabb típusoknak hasznos kis eszköz a GlooMaps.
Ha már a kezedben van a terv a honlapstruktúráról, akkor jöhet… igen, végre jöhet a design kérdése. De szerintem ne sokat vacakolj vele.
Jó, ha van némi elképzelés a fejedben, hogy kb. milyen megjelenést szeretnél. Akár le is rajzolhatod.
De ha nem vagy webprogramozó, és nem akarsz százereket fizetni az egyedi fejlesztésért, akkor valószínűleg úgyis egy előre elkészített sablont fogsz használni.
(Hogy mi a csuda az a sablon, és hol találsz, arról a következő bejegyzésben írok)
Ezért szerintem inkább koncentrálj a többi feladatra.
Összefoglalás
Tudom, nem könnyű úgy nekiállni dolgozni (tartalmat írni, stb.), hogy az ember még nem látja maga előtt a kész eredményt, a weboldalt, kinézetével, színeivel, mindennel együtt.
De én minden projektemnél ezt a sorrendet alkalmazom. Egyszerűen azért, mert műkődik, és mert hatékony.
A honlapkészítés sok-sok munkát és koncentrációt igényel. Jobban járunk ezért, ha az időnket és az erőnket nem pazaroljuk olyan részletkérdésekre, mint például a betűtípus vagy a színek.
Hanem arra, ami igazán fontos: a honlap témája és célja, célközönsége, kezdő tartalma és felépítése. A többi maradjon a végére 🙂
Vélemény, hozzászólás?